Casual friday

Vanuit Amerika is al enkele jaren geleden het begrip “Casual friday” overgewaaid. Maar nu geeft een Engels bedrijf daar een heel nieuwe wending aan. Om het werkplezier te bevorderen hebben ze daar “Naked friday” uitgetest.

De psycholoog David Taylor heeft de medewerkers van design en marketingbedrijf ‘onebestway’, in Newcastle aangezet tot het Naked Friday idee, met de gedachte dat daarmee de team spirit zou stijgen.

Hij was gevraagd het moraal wat op te krikken nadat zes medewerkers als gevolg van de kredietcrisis hun ontslag hadden gekregen. Door de kleren af te leggen, zouden medewerkers ook hun vooroordelen jegens elkaar afleggen, zodat ze onderling meer open en eerlijk zouden communiceren.

Desgevraagd stelt Taylor dat het een extreme techniek is die hij niet vaak toepast,. Het is misschien raar, maar het werkt wel. Het is de ultieme uiting van vertrouwen in jezelf en elkaar.

Hoewel het personeel aanvankelijk terughoudend was, ging uiteindelijk bijna al het personeel uit de kleren. Sam Jackson, de 23 jarige vrouwelijke manager stelde na afloop: “Het was geweldig. Nu we elkaar naakt hebben gezien, zijn er geen belemmeringen meer. We zijn niet onder druk gezet. Als we onze kleren of alleen ons ondergoed aan wilden houden , dan mocht dat. Maar ik hou van mijn lichaam schaam me daar niet voor.” Gek ook dat we geen moeite hebben om in een kleine bikini op het strand te liggen of met grote groepen mensen naakt samen te komen in een sauna, terwijl daar op de werkplek zo’n taboe op rust.

Andere collega’s hadden meer tijd nodig om moed op te bouwen om ongekleed op kantoor rond te lopen. Maar na enkele uren voelde het heel gewoon en comfortabel. “Het was emotioneel, maar we zijn nu veel beter in staat op open en eerlijk met elkaar te praten. De sfeer in het bedrijf is enorm verbeterd.”

Ik heb zo mijn twijfels bij dit experiment en vermoed een publiciteitsstunt, maar het is warm en vrijdag, dus als je het ook wilt uitproberen bij jou op de zaak houd ik je niet tegen.

Bron: Telegraph.co.uk

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Laat een reactie achter