Concentratie en productiviteit op werkvloer nemen af

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de concentratie van werknemers en de productiviteit op de werkvloer dalen. Een eerste verklaring daarvoor is de open werkvloer en kantoortuinen die meer en meer in zwang zijn geraakt. De vele geluiden en de constante aanwezigheid van collega’s storen bewust en onbewust. Ze onderbreken de hersenactiviteit en verminderen daarmee de concentratie.

Ruim de helft van de werknemers klaagt over een gebrek aan privacy, stilte en de temperatuur op kantoor. Een op de drie vindt het op kantoor te luidruchtig en even veel mensen maken zich zorgen over het gebrek aan daglicht.

De open werkvloer ontstond vanuit het idee dat mensen gemakkelijker met hun collega’s konden interacteren, omdat de muren letterlijk gesloopt waren. Dit zou de werknemers creatiever maken en sneller problemen laten oplossen. Maar zo werkt het niet, want het betekent ook dat het telefoontje van een collega verderop in de ruimte jou stoort. Zelfs al denk je van niet, je hersenen reageren er wel op.

Niet te weinig afleiding

Moeten we dan maar weer  terug naar de tijd van de aparte grijze kantoorhokjes? Ook dat niet, want een gedepersonaliseerde omgeving vermindert de creativiteit ook omdat de werknemers zich niet op hun gemak voelen.

Kantoren die heel clean en uniform zijn, worden gebouwd vanuit het idee dat er weinig onnodige afleidingen zijn. Maar een plant, een poster, foto of mooie lamp kan de sfeer op kantoor met een derde verbeteren en de productiviteit met 15 procent laten stijgen.

Een Amerikaanse onderzoek aan het Salk Institute vond zelfs een verband tussen een steriele omgeving en een kleiner brein. Daaruit kan worden afgeleid  dat een stimulerende omgeving de prestatie van de werknemers kan verbeteren.

Communicatieverslaafd

Een tweede reden voor de verslechterende concentratie is de moderne technologie: blackberry’s, laptops, e-mailvoorzieningen, Facebook, Linkedin, smartphones… mensen staan constant in contact met elkaar en dat betekent ook dat ze elkaar bellen en berichtjes sturen tijdens de werkuren, en dat men zich verplicht voelt direct op te nemen of te antwoorden.

Zelfs als het strikt verboden wordt door de baas, slaagt niet iedereen er in om de (privé) gsm ook echt uit te zetten of de signalen van de mailbox te negeren. “Het moet voor mijn werk”, is het veel gehoorde excuus, maar tegelijk zorgt het ervoor dat het werk niet geconcentreerd gedaan kan worden.

Tijdens een vergadering checkt 41 procent zijn of haar e-mail, beluistert voicemails of stuurt andere berichten. Eén op de tien post informatie op sociale netwerksites zoals twitter, linkedin of facebook. 82 procent van de mensen klaagt over dit gedrag en van de schuldigen zou 70 procent zich zelf ergeren als iemand anders het zou doen.

Een sms, telefoontje of Facebookpost verstoort de concentratie voor zo’n 20 minuten zegt 1 op 3. Evenveel mensen zeggen dat de digitale afleidingen het moeilijk maken om hun werk af te krijgen, 22 procent zegt dat het het creatieve denkproces verstoort.

Al werkt deze ontwikkeling natuurlijk ook in omgekeerde richting: 85 procent leest werkmails in het weekend, 75 procent houdt contact met kantoor tijdens de vakantie en de helft surft (ook beroepshalve) vanuit bed. Geen wonder dat 60 procent van de tieners en 33 procent van de volwassenen verslaafd zijn aan de modern technologieën.

Echte interesse

Toch is het geen slecht idee om je mobieltje te negeren terwijl je met collega’s praat: wie goed opschiet met collega’s, leeft langer. Dat is gebleken uit een studie over een periode van 20 jaar, die de gezondheidsdata van 820 werkende volwassenen tussen 25 en 65 jaar analyseerde. Wat bleek: gemiddeld werd er 8,8 uur per dag gewerkt. Wie niet kan rekenen op de steun van collega’s heeft 2,4 keer zoveel kans om te sterven.

Dat babbeltje bij het koffieapparaat of tijdens de lunch en eens langslopen in plaats van te mailen en oprecht te vragen naar hoe het met je collega gaat maakt dus ook jouw leven beter.

Bron: goedgevoel.be

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Laat een reactie achter