Controle, afhankelijkheid, vertrouwen

Werkplezier, wie wil het niet? Voor sommigen is het werk een hobby en dan is het al snel een leuke bezigheid. Voor de meeste mensen is het echter simpelweg een bron van inkomsten. Een noodzakelijk ‘kwaad’ zogezegd. Voor hen is werkplezier geen vanzelfsprekendheid.

In mijn boek ‘Werkplezier’ heb ik uiteengezet hoe je met heel simpele ingrepen in je dagelijkse werk en werkomgeving je datzelfde werk aanmerkelijk leuker kunt maken. Ook op deze weblog staan vele tips waarmee je je eigen houding kunt verbeteren, je kunt investeren in je werkomgeving, je werkinhoud en in je collega’s (en manager). Allemaal waardevolle acties om niet alleen fluitend naar je werk te gaan, maar ook weer fluitend naar huis.

Maar dat legt nog niet de oorzaak van ‘werkellende’ bloot. Die kunnen liggen in pesterijen, werk boven of onder je capaciteiten, werkdruk (of juist het ontbreken daarvan), een slecht werkklimaat, lange reistijden, belangstelling voor de inhoud van je werkpakket en ga zo maar door.

Nu zijn er weinig banen die door werknemers van A tot Z leuk worden gevonden. Iedere baan heeft wel iets wat als minder leuk wordt ervaren. Als dat beperkt blijft tot alle delen die je wel leuk of interessant vindt en waar je voldoening uit haalt, dan hoeft er weinig aan de hand te zijn. Dat wordt anders als de balans de andere kant op gaat.

Als ik nu nog eens naar de materie kijk, dan valt werkplezier in hoge mate te herleiden tot drie factoren: controle, afhankelijkheid en vertrouwen.

Controle

In welke mate heb je controle over je werk, je werkdruk, je werkomgeving, je collega’s? Heb je het gevoel weinig controle te hebben (nog los of dat werkelijk zo is), dan is werkplezier over het algemeen ver te zoeken. De negatieve dingen op het werk lijken je te overkomen zonder dat je daar wezenlijke invloed op kunt uitoefenen.

De vraag is of dat altijd waar is. En de vraag stellen is hem beantwoorden in dit geval. Jouw mogelijkheden om invloed en daarmee controle over je werksituatie uit te oefenen is in veel gevallen veel groter dan je in eerste instantie denkt. Perfect wordt het misschien niet, maar vrijwel iedere situatie valt ten gunste te verbeteren.

Ik wil je uitdagen: wat staat er tegen in je werk, waar je geen controle over denkt te hebben? Schrijf dat eens op een groot vel papier. Misschien is dat de werkdruk, je vervelende baas, het lage salaris, de lange onregelmatige uren, een collega die je niet aanstaat, een inhoudelijke klus die je vervelend vindt. Alles kan. Probeer nu in het wilde weg te denken hoe je op dit probleem controle kunt krijgen. Dat kan zijn doordat je het probleem kunt verkleinen (in omvang of tijd), daar wat tegenover stellen, of doordat je een andere visie op het probleem krijgt waardoor het voor jou geen probleem meer is. Schrijf alle opties, hoe gek ook, rondom het probleem. Misschien zit de oplossing er direct tussen. Misschien moet je er na deze sessie een nachtje over slapen en krijg je dan de juiste ingeving. Hoe uitzichtloos ook, aan alles valt ‘iets’ te doen, hoe klein dat ook is.

Dan is het zaak om je ideeën om te zetten in actie. Niets zo makkelijk om passief te blijven en te lopen klagen over alles wat je tegenstaat. Dat is immers wat de meeste mensen doen. Door actie te ondernemen krijg je het gevoel van controle over de situatie terug. Dat kost moeite, maar levert enorm veel op. Alleen al het gevoel dat je controle hebt over datgene wat je tegenstaat, zal je kijk op je werksituatie ten goede veranderen. En dat is de eerste stap naar meer werkplezier.

Afhankelijkheid en vertrouwen

In veel relaties zijn we afhankelijk van (het gedrag van) anderen. En zeker wanneer die anderen niet aan onze verwachtingen voldoen, dan geeft dat enorm veel stress. In de afhankelijkheidsrelatie tot anderen en tot het werk speelt daarom vertrouwen een grote rol. Werk je samen met een collega en ben je afhankelijk van (de tijdige aanlevering van) diens werk zodat jij verder kunt, dan is het erg fijn als je erop kunt vertrouwen dat jouw collega zijn taak tijdig en goed afwerkt. Is dat vertrouwen er niet of komt diegene zijn afspraken niet na, dan ga je beslist niet fluitend naar het werk, of naar huis. Dan komt het stoom al snel uit je oren.

Ook hier komt de vraag naar controle op. Heb je controle op je afhankelijkheid van anderen in het werk? Kun je anderzijds werken aan het vertrouwen dat je in je collega’s, baas of klanten hebt? Het is goed mogelijk om de relatie met anderen te verbeteren. Daar zijn allerlei tips en trucs voor die op deze website zijn behandeld. Hoe ga je om met een collega die zijn afspraken niet nakomt, een wispelturige baas, onredelijke of agressieve klanten?

Ook hier geef ik je een uitdaging: Van wie ben jij afhankelijk in je werk? Wat heb je aan deze mensen en op welke punten hebben zij hinderlijke eigenschappen? Kun je ze vertrouwen? Zijn ze nuttig of heb je ze misschien niet nodig in het werk (kun je ze missen)? Schrijf ook dit op een vel papier. Kijk vervolgens wat je kunt doen om de relatie met deze mensen te verbeteren. Misschien kun je vervelende mensen (deels) ontlopen, heb je behoefte aan een weerbaarheidstraining, kun je gebruik maken van hun sterke of irritante punten in jouw voordeel (door jouw slijmerige of juist botte collega een onderhandeling voor jou te laten voeren). Misschien helpt een andere werkverdeling tussen jou en je collega. Soms is het al voldoende om je irritatie bespreekbaar te maken, wie weet is jouw baas of collega zich daarvan helemaal niet bewust. Schrijf ook al deze mogelijkheden op papier. En belangrijker nog, laat het daar niet bij.

Zonder actie van jouw kant verandert er niets. Wil jij van vervelende situaties op je werk af? Wil je dat echt? Dan zul je iets moeten doen. De hiervoor beschreven uitdagingen helpen je daar hopelijk bij op weg.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *