Onlangs las ik een boekje dat helaas alweer uit de handel is (jawel, hij lag bij de Slegte), dat in alle eenvoud aangaf waar het eigenlijk om draait bij de omgang met anderen. De schrijver Patrick Jordan houdt er één gouden regel op na: ‘Behandel anderen zoals je zou willen dat zij jou behandelen’. En hoe langer ik daarover nadacht, hoe ‘waarder’ die gouden regel voor mij bleek te zijn.
Om deze tijdloze hoofdregel in de praktijk iets te vereenvoudigen, knoopt Patrick daar nog tien handvaten aan vast.
1. Toon waardering jegens anderen
Door waardering te tonen voor onze collega’s, af en toe een vriendelijk woord geven, geef je de ander een positief gevoel en een gevoel dat ze door jou gewaardeerd worden. Dat is een fijn gevoel. We willen allemaal graag dat de mensen om ons heen ons aardig vinden. Als jij dat kunt geven door een simpel schouderklopje, interesse in de voortgang van het werk van een ander of simpelweg een kop koffie voor je collega mee te nemen, dan is dat toch prachtig.
2. Help anderen
We hebben allemaal van tijd tot tijd hulp nodig. Als wij die hulp aan anderen bieden, onderstrepen we daarmee het belang dat die ander in ons leven heeft. Je geeft die ander door te helpen letterlijk een plekje in jouw leven. Dat kan door kleine dingen als het helpen met oversteken tot het meedraaien in een groot project op het werk. Anderen helpen verlicht niet alleen het werk van anderen, maar geeft ook aan jezelf een positief gevoel. En als je anderen helpt, is de kans groot dat jij te zijner tijd eveneens geholpen wordt.
3. Wees vriendelijk jegens anderen
Met vriendelijkheid laat je weten dat je blij bent om de ander te zien en te ontmoeten. Je geeft de ander een prettig en gemakkelijk gevoel door diegene te aanvaarden zoals die is. Vriendelijkheid kost niets, maar is wel veel prettiger in de omgang. Vergelijk het met de bediening in de horeca, bij een reisbureau of in de supermarkt. Vriendelijke bediening maakt een wereld van evrschil. Wil jij dat mensen ook bij jou terugkomen, wees dan altijd vriendelijk.
4. Sta open voor de behoeften van anderen
Verschillende mensen hebben verschillende behoeften. Wat jij prettig vindt, is voor een ander helemaal niet prettig. Probeer in te spelen op de behoeften van de ander. En ook al kun je de problemen van een ander niet oplosse, het tonen van je oprechte betrokkenheid en steun kan soms al genoeg zijn, belangrijker dan het vinden van een oplossing.
5. Behandel andere mensen met respect
Neem anderen serieus en toon belangstelling voor wat ze doen. Aanvaard het feit dat je, ook al is hun zienswijze en manier van werken anders dan de jouwe, je hun standpunt moet meewegen. Respect is (naast waardering) een fundamentele menselijke behoefte. Hoe meer je respect toont naar anderen, hoe positiever er op jou gereageerd zal worden.
6. Wees eerlijk en rechtvaardig jegens anderen
Hanteer dezelfde normen en waarden zonder onderscheids des persoons. Oneerlijk handelen, mensen (jezelf?) voortrekken of anders behandelen dan anderen, kan op de werkvloer relaties kapot maken. Vooroordelen (en die hebben we allemaal) zijn daarbij grote boosdoeners. Als je eerlijk en rechtvaardig in je handelen bent, zullen mensen je gaan vertrouwen en respecteren.
7. Wees integer in je gedrag jegens anderen
Integriteit staat gelijk aan eerlijkheid. Je belooft alleen maar dat wat je kunt nakomen en je doet ook je uiterste best om dat voor elkaar te krijgen. Niet liegen, geen dubbele agenda’s, geen feiten verdraaien. Simpelweg eerlijk zijn.Wie altijd integer handelt, steekt al snel boven de massa uit als iemand die te vertrouwen is.
8. Wees een positieve kracht in het leven van anderen
Het is een heel stuk prettiger in het gezelschap te verkeren van mensen die een positieve kijk op het werk hebben, dan in dat van mensen die alles altijd op een negatieve manier benaderen. Als je positief en optimistisch bent, draag je eraan bij dat anderen in jouw omgeving enthousiast raken en energie krijgen. Pessimisten zuigen energie en gooien alleen maar beren op de weg, een soort die te mijden is. Een positieve kijk op de dingen geeft je de kracht om van iedere situatie het beste te maken, ongeacht hoe vreselijk die situatie ook mag lijken.
9. Herken en erken de bijdrage van anderen
Erkenning geven aan wat anderen goed doen, is een heel positieve en motiverende kracht. Wie anderen oprecht lof toezwaait, geeft die ander niet alleen een goed gevoel over zichzelf, maar versterkt ook de onderlinge relatie. Het opmerken van ‘verbeterpunten’ is (tenzij expliciet gevraagd) niet bevorderlijk voor de onderlinge relatie. Focus op datgene wat je collega wel goed doet en laat dat ook expliciet blijken. Dergelijke feedback wordt altijd positief beantwoord.
10. Vergeef anderen
Wie niet heeft leren te vergeven, draagt veel wrok en verbittering met zich mee. Gebrek aan vergevingsgezindheid maakt relaties kapot en zuigt energie. Als je vergeeft, kun je verdeeldheid helen en vervelende gedachten en gevoelens – die zowel bij jou als degene die je onrecht heeft aangedaan dwarszitten – laten varen. Zo ook is het maken van excuses wanneer jij iemand onrecht hebt aangedaan een zuiverend instrument die uiteindelijk jullie onderlinge relatie zal versterken.
Zo simpel is het. Geen ingewikkelde methoden of theorieen. Wil jij de relatie met anderen verbeteren, op het werk, thuis of elders, houd je dan aan de gouden regel. Je krijgt een hogere zelfwaardering en ook anderen zullen je positiever ervaren wat jullie relatie hoe dan ook zal verbeteren. En dat dat effect heeft op het succes dat je op je werk en in het leven behaalt, kun je zelf wel op je vingers natellen.
Dit artikel is gebaseerd op het boek “De gouden regel” van Patrick W. Jordan. Het boek is niet meer in de handel verkrijgbaar. Wel kun je de engelstalige versie nog krijgen via www.patrickwjordan.net
Wat olie is voor een draaiende motor,dat is vriendelijkheid goeie contacten tussen mensen.
Kerstmis zonder liefde en vrede,is prachtige bloemen in de dikste duisternis plaatsen.
Een geloof zonder werken, is een hongerlijder foto’s geven van lekker eten.
Wie in de liefde groeit, zal in alles groeien.