De kunst van het demotiveren

Heb jij het ook zo gehad met al die boeken en lijstjes over hoe je je medewerkers of collega’s kunt motiveren? Dan zal het volgende lijstje jou wel aanspreken.

Hier een aantal tips over hoe je medewerkers behoorlijk kunt demotiveren:

  • .Zeg nooit tegen medewerkers dat ze iets goed hebben gedaan
  • Ga ervan uit dat medewerkers niet te vertrouwen zijn
  • Geef als manager alleen maar vage opdrachten en maak daarin halverwege een opdracht een draai
  • Bepaal niet alleen wat medewerkers moet doen, maar ook hoe
  • Schrap het opleidingsbudget en besteed geen aandacht aan persoonlijke ontwikkeling
  • Doe niet aan loopbaanbeleid
  • Laat sluimerende conflicten lekker sluimeren
  • Val medewerkers en collega’s af als ze een fout hebben gemaakt
  • Grijp niet in als er iets mis dreigt te gaan
  • Voer tijdregistratie tot in het uiterste toe, controle is de norm
  • Geef nooit een complimentje of schouderklop
  • Schaf afdelingsoverleggen af
  • Overleggen waar je niet onderuit komt plan je tijdens de lunch, na vijf uur of in het weekend
  • Houd bij het verdelen van taken geen rekening met de wensen en kwaliteiten van mensen
  • Verhoog jaarlijks de targets
  • Heb alleen oog voor het behalen van die targets en bespreek nooit de sociale aspecten van het werk
  • Feliciteer medewerkers of collega’s nooit met hun verjaardag en verbied slingers
  • Laat geen persoonlijke verfraaiingen van de werkplek toe (zoals plantjes, posters etc)
  • Bel zieke medewerkers op de eerste dag al op wanneer ze weer op het werk komen zonder te vragen wat ze eigenlijk mankeren
  • Reorganiseer minimaal eens per twee jaar
  • Trek alle eer voor de prestaties van je medewerkers naar je toe (zij hebben tenslotte alleen maar jouw goede idee uitgevoerd)
  • Leg alle werkzaamheden vast in protocollen en werkvoorschriften, laat zo min mogelijk handelingsvrijheid
  • Teamuitjes en sportdagen kosten alleen maar geld, die doen we dus niet meer, of tenminste niet meer onder werktijd (en dus in het weekend)
  • Geef medewerkers zo weinig mogelijk uitdaging in het werk
  • Delegeer niets
  • Verdeel werkzaamheden zo ongelijk mogelijk zodat de een zich een slag in de rondte werkt en de ander zich doodverveeld
  • Geef vooral geen feedback, of in ieder geval nooit positieve feedback
  • Laat mensen niet samenwerken
  • Reageer niet of veel te laat op vragen van je medewerkers
  • Trek één medewerker zichtbaar voor ten opzichte van de rest, de jaarlijkse bonus gaat ook steeds en alleen naar die ene favoriet
  • Controleer of mensen op tijd aanwezig zijn en dat ze niet vroeger naar huis gaan, ongeacht of het een drukke of rustige periode is

 

Natuurlijk is deze lijst geen serieuze suggestie om de sfeer op je werk eens lekker te versjteren. Ik hoop dat je de humor daar van inziet en ze niet echt in de praktijk gaat brengen. Alhoewel, in de praktijk zijn deze situaties ( in hun gematigde vorm) al dan niet onbewust wel aan de orde van de dag. Misschien is het dus toch goed je eigen dagelijkse gedrag nog eens goed onder de loep te nemen.

En wil je wat tips om je medewerkers juist te motiveren, probeer de tips dan simpelweg eens positief om te draaien. Je zult verbaasd staan van het effect. Juist ook vandaag op de Nationale complimentendag.

Dit lijstje is een bewerkte versie van een lijst die ik heb gevonden in de coachingskalender

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Laat een reactie achter