Dingen gedaan krijgen

Om je op je werk te onderscheiden van anderen, is eenvoudiger dan je denkt. Gewoon de dingen doen die van je gevraagd worden. Op tijd. Met de juiste kwaliteit. Zo simpel kan het zijn. Neem van mij aan dat dat helemaal niet zo gebruikelijk is als je zou verwachten.

Maar als je daar, zoals zovelen, moeite mee hebt. Hoe doe je dat dan: ‘De dingen gedaan krijgen?’

Daarvoor kunnen we te rade gaan bij de ‘Godfather’ of Getting Things Done, Dave Allen. En om het je makkelijk te maken vat ik zijn theorie in een notendop samen. Wil je dan alsnog alle details van zijn methode weten, check dan zijn boek(en) en website.

Dingen gedaan krijgen in 5 stappen

Stap 1: Leg vast

Leg alles vast wat jouw aandacht (nodig) heeft. Doe dat in een schrift, een tekstbestand op je telefoon of tablet, een todo-app. Schrijf daarin alles op wat je wilt doen, lezen, bekijken, niet moet vergeten etc. Dan weet je zeker dat je er later op terug kunt komen en het niet meer kunt vergeten. Vervolgens kun je dat in gedachten loslaten en houd je rust in je hoofd. En die rust is essentieel. Iedereen heeft weleens zo’n nacht waarin je wakker ligt en ligt te woelen over iets dat je moet doen. Even opstaan en een notitie maken geeft je hoofd het signaal dat je het kunt loslaten tot de volgende ochtend. Daarna slaap je weer als een roos. Zo werkt dat ook overdag.

Dus stap 1: Leg vast, dat wat je (van jezelf) nog moet doen.

Stap 2: Verduidelijk

Schrijf bij alle zaken in je lijstje wat je verwacht (van jezelf). Moet er actie ondernomen worden? Zo ja, welke is dat dan en wanner moet de eerste stap worden gezet? Zo nee, kan het van de lijst af, is het een simpele reminder, of iets om juist stop te zetten. Bepaal dus wat je moet doen met elk ding dat je op je lijstje hebt gezet. Soms is niets doen en gewoon afwachten ook een juiste actie.

Dus stap 2: Verduidelijk wat je met ieder aandachtspunt op je lijstje moet doen. Welke actie is vereist?

Stap 3: Organiseer

Welke actie hoort waar? Moet je je lijstje misschien opsplitsen in een lijstje voor je werk, voor privé, je hobby, je sport? Groepeer je aandachtspunten in logische groepjes en houdt ze bij daar waar dat logisch is. Zo lijkt een boodschappenlijstje het best te passen in de keuken. En een werklijstje ergens in je (werk)computer. Vind de logische plek voor jou en organiseer je acties.

Dus stap 3: Organiseer en groepeer je aandachtspunten.

Stap 4: Reflecteer

Kijk geregeld naar je lijstje. Pak bijvoorbeeld een vast moment aan het begin en het einde van je (werk)dag. Loop even door de lijst heen en kijk wat belangrijk is en wat niet (meer). Wat heeft nu aandacht nodig en wat kan wachten tot morgen of nog later? Zijn er zaken die afgestreept kunnen worden? Kijk regelmatig naar je lijstje en bepaal wat je er op dat moment mee moet of kunt. Daarmee houd je controle en creëer je focus in dat wat (op dat oment) het belangrijkste is.

Dus stap 4: Reflecteer dagelijks op je lijstje(s).

Stap 5: Kom in actie

Voor je acties uit. Zo simpel is het. Doordat je je gedachten permanent vastlegt in een lijstje, die duidelijke ordent en prioriteert, je actie(s) bepaalt, en daar ook dagelijks op reflecteert, houd je rust in je hoofd en focus op dat wat gedaan moet worden. Dan hoef je het alleen nog maar uit te voeren.

Dus stap 5: Kom in actie en voer uit wat gedaan moet worden.

Ja maar…

…dat doe ik toch al en toch lukt het me niet.

Dat komt omdat je dit helemaal niet doet. Misschien denk je van wel, maar in de praktijk sla je stappen over. Maak dit een vaste routine en volg iedere stap nauwgezet uit en je zult merken dat er veel meer uit je handen komt. Dat uitstelgedrag verdwijnt. Dat de tijd die nu door je vingers lijkt te glippen weer beschikbaar komt en nuttig wordt toegepast. Probeer het maar eens een week uit. En daarna nog een week. En daarna nog een week. Je zal merken dat deze beproefde methode een wereld van verschil gaat maken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.