Het lijken er de tijden niet naar dat er nog mensen bestaan die weinig te doen hebben op het werk, maar je zult ze de kost moeten geven. Toch is het een vervelende periode voor mensen die weinig om handen hebben, zeker als ze wel willen maar eenvoudigweg niets krijgen. Bij de eerstvolgende ontslagronde (en die kan er tegenwoordig sneller aankomen dan je zou willen) is die persoon natuurlijk het haasje. Tenzij,… tenzij niemand door heeft dat je het iets te rustig hebt.
Daarom, voor al die stakkers die de schijn op moeten houden, een aantal beproefde methoden waarmee je de suggestie wekt het heel druk te hebben.
1. Aan de slag
Zorg dat je op tijd binnenkomt en zet direct de computer aan en open een document met veel lettertjes of cijfers, trek je dossierkast open en strooi wat stukken open op je bureau. Ga pas daarna koffie halen. Door direct een levendige en actieve indruk op je werkplek te maken, lijkt het alsof je al tijden aan de gang bent. Zorg in ieder geval dat je eerder binnen bent dan de baas en loop vervolgens met een stapeltje geprinte documenten langs zijn kamer. Houd er dan ook flink de pas in. Wie met een stevig tempo door de gangen loopt, wekt de indruk dat hij zich haast voor een afspraak elders in het gebouw en dat er een deadline gehaald moet worden.
2. Laat je gezicht zien
Mensen die het druk hebben zitten over het algemeen uren achtereen achter hun bureau en laten zich nauwelijks zien. Toch is het verstandig om zoveel mogelijk je werkplek te verlaten en met deze of gene een babbeltje maakt. Je voorkomt dat je je gaat vervelen en je laat je aanwezigheid goed blijken. Wie zich letterlijk laat zien wekt de indruk veel te doen. Treft je baas, terwijl je aan de wandel bent, een leeg bureau aan, dan zal hij denken dat je met iemand anders in overleg bent. Dat is nooit verkeerd.
3. Wees inefficient
Waarom zou je één keer naar de printer lopen als het ook in drie keer kan? Probeer zo inefficient mogelijk te plannen. Zorg dat afspraken niet op elkaar aansluiten zodat je vaak aan de wandel bent en je gezicht laat zien. Ook klagen over een gecrashte computer of een bestand dat onvindbaar is, is een goed alibi om de omgeving te laten weten dat je dat in alle hektiek niet kunt gebruiken. Nu moet je weer overnieuw beginnen. Dit terwijl het bestand natuurlijk veilig en wel staat opgeslagen, maar wie weet dat nou?
4. Kom te laat bij afspraken
Wie op tijd komt heeft kennelijk niets beters te doen. Te laat komen, al is het een paar minuten, wordt in Nederland vrij makkelijk geaccepteerd. Als je regelmatig te laat komt voor afspraken en vergaderingen, wek je onvermijdelijk de indruk dat je een druk leven hebt.
5. Trek als laatste de deur dicht
Laat iedereen merken dat jij aan acht werkuren op een dag niet voldoende hebt. Regelmatig als laatste het kantoor verlaten kan dus zeker geen kwaad. Maar overwerken op zich is niet voldoende, anderen en vooral je baas moeten dat ook zien. Dat jij één minuut nadat de laatste van je collega’s vertrokken is ook zelf op huis aangaat weet niemand.
6. Laat merken hoe druk je het hebt
Als je maar vaak genoeg zegt dat je het druk hebt, zullen anderen dat klakkeloos aannemen. Vraagt iemand waarmee, dan noem je drie projecten waar een heleboel mensen actief op zijn, en de vraagsteller zal tevreden zijn. Beantwoord dan ook nooit direct een telefoontje of e-mail. Laat weten dat je er nu even niet aan toe komt, maar zo snel mogelijk terug zult bellen of mailen, wat je dan aan het einde van de dag of de dag erna ook doet.
Ander hulpmiddel is om veelvuldig op je horloge te kijken. Tijdens vergaderingen en in wachtkamers wordt veelvuldig op horloges gekeken zonder dat de kijker daadwerkelijk de tijd in zich opneemt. Door veelvuldig op je horloge te kijken en een subtiele zucht te uiten zal de ander makkelijk de indruk krijgen dat je je tijd aan belangrijker zaken kunt besteden.
7. Het eindproduct
Uiteindelijk zal iedereen ooit iets moeten presteren op het werk. Daarvoor volstaat vaak (zeker bij kantoorwerk) een mooie zoekopdracht op internet of even grasduinen in het archief. Altijd een mooi document van een paar jaar terug te vinden waar je slechts de datum, de auteur en enkele actualiteiten hoeft aan te passen. Waarom zou je moeilijk doen?
Hopelijk heb jij deze tips en trucs niet nodig en heb jij wel voldoende om handen. Denk je met dit lijstje in de hand de minderpresteerders op jouw werk te kunnen herkennen, dan daag ik je uit. Het risico op ‘betrapping’ is namelijk minimaal. Iemand die niets uitvreet herken je wel, maar iemand die welbewust de schijn ophoudt komt daarmee een heel eind.
Veel werkplezier zal dit alles je niet geven (en dat is wel mijn missie en het streven op deze website), maar het trekt je wellicht door deze economisch onzekere tijden. Intussen kun je op zoek naar een baan die beter bij je past en waar je wel optimaal kunt presteren zonder deze trucjes toe te passen.