Een beetje begrip voor elkaar

Tijdens de begeleiding van groepen kom ik geregeld situaties tegen waarbij er spanningen tussen collega’s bestaan. Soms heel uitgesproken tot verbale ruzies aan toe, maar veel vaker zijn er onderhuidse spanningen. Meestal ontbreekt het dan aan twee dingen: effectieve onderlinge communicatie en een beetje wederzijds begrip voor elkaar.

Terwijl het helemaal niet zo ingewikkeld is om aan die twee dingen te werken. Probeer ten eerste in gesprek te komen met je collega’s. Dat doe je simpelweg tijdens de lunch of bij het koffieapparaat. En probeer dan niet alleen over het werk te praten, maar juist over privézaken. Hoe is de thuissituatie, wat zijn  de hobbies van je collega’s, waar is hij/zij naar school gegaan, wat is de favoriete vakantiebestemming, wat voor huisdieren heeft hij, welk boek heeft zij voor het laatst gelezen, doet hij vrijwilligerswerk, is zij allergisch voor bepaald eten? De vragen zijn eindeloos. Vraag net zo lang door (en dat hoeft echt niet allemaal op één dag) totdat je iets gemeenschappelijks hebt gevonden.

Iets gemeenschappelijks hebben is namelijk iets magisch. Opeens zijn er niet alleen verschillen tussen jou en die vervelende collega, maar ook iets wat jullie gemeen hebben. En dat is dan jouw positieve ingang bij die persoon. Iets waar jullie het vaker over kunnen hebben wat een band geeft. De spanningen op de werkplek verdwijnen dan als sneeuw voor de zon. Effectieve communicatie en een beetje begrip voor elkaar. Probeer het zelf maar eens.

 

1 gedachte over “Een beetje begrip voor elkaar”

  1. klinkt heel simpel, zou ook simpel kunnen zijn, maar vaak is de praktijk toch anders. Bestaande sub groepen binnen een groep praten elkaar vooroordelen aan, wat goed en fout is, kom je bij zo’n groep en vinden zij dat er iets aan jouw mankeert en de stelt de verkeerde vragen, versterkt dat hun vooroordelen en val je nog verder buiten de boot. Leidinggevenden zouden hier een belangrijke rol ik kunnen spelen, maar dan moeten zij wel geschikt zijn als mens, persoon voor de functie, vaak is dit niet het geval, maar is het vooral een goede op technisch gebied of doet deze manager precies wat het bedrijf vraagt. de cijfers zijn goed, dan functioneer je, hoe groot de puinhoop op je afdeling ook is. Mede hierdoor is het simpel gezegd, en zal het vaak ook goed werken, helaas niet altijd.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *