Einde aan de stress

Tijdens het werk zijn er veel gebeurtenissen die je stress kunnen geven. Te hoge werkdruk, vervelende collega’s of een onuitstaanbare baas, te lage werkdruk, onvoldoende uitdaging en weerkerende reorganisaties.

Tips tegen stress

  1. Plan voldoende vrije tijd. Laat een rustig uurtje je niet overkomen, maar plan het (ruim) van tevoren in in je agenda. Dat geplande moment is voor jou en niet om je belastingformulieren in te vullen of je e-mail bij te werken. Spreek af met anderen, maak een wandeling door het park, verwen je met een lekker ijsje of gebakje bij de koffie en geniet.
  2. Stop met ‘moeten’. Het lijkt alsof iedereen zoveel van je verwacht. Dat alles mis gaat als jij niets doet. Maar bedenk dat je niet onmisbaar bent. Vaak zijn het niet de anderen waarvan je zoveel moet. Meestal moet je zoveel van jezelf. Je hoeft niet perfect te zijn. Pas je doelen aan zodat de druk wat van de ketel gaat.
  3. Eet gezond en beweeg voldoende. Stress maakt je moe, logisch dat je ’s avonds het liefst met een pizza op de bank ploft. Op dat moment lijkt dat heerlijk, maar op de lange termijn geef je stress meer kans. Zorg dat je gezond blijft, dan kunnen je geest en lichaam beter tegen spanning. Van bewegen (en je hoeft echt niet voluit te gaan sporten, gewoon een wandeling is al voldoende) krijg je meer energie en het werkt ook nog eens stressverlagend.
  4. Stop met koffie, sigaretten, alcohol en slaapmiddelen. Het zijn populaire middeltjes om je minder gestrest te voelen, maar jammer genoeg werken ze niet. Uiteindelijk zorgen stoffen als nicotine en cafeïne in tabak en koffie ervoor dat je lichaam nog meer spanning voelt. Alcohol en slaapmiddelen helpen je inslapen, maar je slaapt op een manier waarbij je de indrukken van de dag niet verwerkt. En dat is net wat je wel nodig hebt.
  5. Heb je het echt te druk? Kijk dan eens objectief naar al je bezigheden. Kun je niet wat schrappen? Je bent niet overal verantwoordelijk voor. Denk niet dat je zwak bent, als je besluit minder te gaan werken. Bedenk dat je baas meer heeft aan een werknemer die een normale hoeveelheid werk verzet, dan één die thuis zit met een burn-out. Zeg niet meteen ‘ja’ als iemand iets van je wil, waar je eigenlijk geen zin in hebt. Vraag tenminste bedenktijd, dat maakt het makkelijker om af te zeggen.
  6. Blijf niet alleen zitten met je problemen. Op je werk kun je je baas of collega’s duidelijk maken dat je te veel werk hebt liggen. Of dat het te chaotisch is. Grote kans dat ze niet eens hebben gemerkt dat je werk je overspoelt. Praat dus over je werkdruk of andere problemen op het werk.
  7. Begin de dag met een takenlijstje. Schrijf hier op wat je die dag moet doen. Het geeft je overzicht en houvast. Je kan ook aan het einde van een werkdag alvast een lijstje voor de volgende dag maken. Dat helpt je ‘s avonds om je werk los te laten. Als je in je vrije tijd dan nog aan iets denkt, schrijf je dit meteen op.
  8. Denk aan je successen. Misschien sta je nu voor een moeilijke situatie, maar dat kun je aan. Je hebt al voor hetere vuren gestaan. Wees trots op wat je tot nu toe hebt behaald. Je hebt zoveel goede eigenschappen. Naast een to-do lijst, kan een done lijst daarbij uitkomst bieden.
  9. Zorg voor vaste momenten van ontspanning. Hoe je dat doet maakt niet uit. Doe ademhalingsoefeningen, maak een wandeling. Veel mensen ontspannen met muziek, een boek of een lang uitgebreid bad.

 

Naar een origineel op gezondheidsnet.be

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Laat een reactie achter