Geruststelling

Vandaag was de badkamermonteur bij mij over de vloer en de komende dagen is hij en zijn collega dat nog wel een paar keer. De badkamer is alweer bijna vijftien jaar oud en een aantal zaken was dus echt aan vervanging toe. De douchehoek, de radiator, de wastafel. Een ‘kleine verbouwing’ heet dat dan. En je kent dat wel: in het offertetraject kan alles en is niks te moeilijk en komt alles voor elkaar. Precies wat je wilt horen.

Maar dan komt de dag dat ze aan de slag gaan. Dan stel ik (in mijn ogen) wat simpele vragen over de vervanging van wat tegels met boorgaten erin (zoals overeengekomen) en voegwerk of het inhakken van een chiffon in de vloer voor de nieuwe super lage douchebak word ik aangekeken met zo’n blik alsof ik iets heel ingewikkelds vraag.

En het zal ook vast niet makkelijk zijn. Ik kan het in ieder geval niet. Daarom heb ik ook deze professionals ingehuurd. Na wat ‘moeilijk, moeilijk’, ‘kunnen we het niet anders oplossen’ en gesputter zijn ze dan toch aan de slag gegaan en is het uiteindelijk goed gekomen en wordt het ook heel erg mooi. Het gaat hier dus absoluut niet om de vakkundigheid van deze werklui. Want in plaats van dit voorbeeld had ik ook de automonteur kunnen noemen of de loodgieter of een andere aannemer.

Het punt wat ik hier wil maken is een andere. Ik snap best dat hakken en breken ingewikkeld is. Ik snap ook dat er dingen mis kunnen gaan of anders dan verwacht. Waar het om gaat is dat ik (als klant, opdrachtgever, baas) alleen maar te horen wil krijgen dat het in orde komt en dat het er pico bello uit komt te zien en dat ik mij geen zorgen hoef te maken.

Ik wil gerustgesteld worden.

Zelfs als die werklui zelf daar nog aan twijfelen wil ik dat niet weten. Zeg mij dat het in orde komt en dat ik over een paar dagen weer een prachtige badkamer heb.

Volgens mij is dat hetzelfde in iedere relatie, ook op het werk. Zowel als baas richting werknemer, als werknemer richting baas, als collega´s onder elkaar. Stel elkaar gerust. Kijk niet moeilijk en ga niet sputteren en vertel niet wat er allemaal mis kan gaan. Daar krijgt iedereen maar buikpijn van. Zoals dat ik buikpijn krijg van de mededeling van de badkamermonteur dat hij niet weet of hij deze douchebak wel gemonteerd krijgt op de manier zoals het bedoeld is.

Vertel de ander dat het goed komt. Ook al komen er beren op de weg, ook al gaan er dingen mis, ook al is het ingewikkeld, ook al heb je het nog nooit gedaan en moet je gaandeweg de oplossing vinden. Er is niets wat niet opgelost kan worden en uiteindelijk komt er een fantastisch eindresultaat. Zeg dit tegen je baas, of tegen je collega, of tegen je medewerker, of tegen je klant, of tegen wie dan ook: “Maak je geen zorgen, ik zorg dat het voor elkaar komt.”

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Laat een reactie achter