Intermediair publiceerde afgelopen week een verhaal over kantoorpolitiek. Een artikel over hoe je met wat gekonkel, geritsel en wat slijmwerk weet te overleven op kantoor met zo min mogelijk inzet. Of misschien zelfs carriere weet te maken, het is maar wat je nastreeft.
Boodschap van het verhaal: je hoeft helemaal geen rat te zijn om te overleven op kantoor. Niet achter andermans rug om roddelen, aan stoelpoten zagen of je ellebogen te gebruiken. Door gewoon ‘aardig’ te doen kom je zeker zover in het kantoorleven. De tips in een vogelvlucht.
1. Doe aardig
Aardig worden gevonden is een uitstekend beinvloedingsmiddel. Het is een manier om mensen achter jouw ideeen en doelen te krijgen. Wie bewust vriendelijk gedrag vertoont (een complimentje, interesse tonen, even helpen) lokt bij de ander ook positief gedrag uit. De ander wil daar graag iets voor terug doen, ook als je daar helemaal niet (expliciet) om vraagt.
2. Pas je aan
Mensen gaan graag om met soortgenoten. Wie zich aanpast (in kleding, woordgebruik, gemeenschappelijke hobbies etcetera) aan zijn baas en/of collega’s, of dat tenminste veinst, wekt sympathie en krijgt daarmee meer gedaan.
3. Wees niet jezelf en verander de ander
Spiegel je gedrag en lichaamstaal aan dat van anderen. Wie andermans gedrag spiegelt (bewust of onbewust) laat daarmee zien de ander aardig te vinden. Dat lokt weer aardig gedrag in jouw richting uit.
4. Slijm
Slijmen werkt echt. En iedereen doorziet het, behalve het slachtoffer. Haal koffie, maak complimenten, lach, overdrijf, wees overdreven vriendelijk. Doe er gerust een schepje bovenop. Mensen vinden gepaaid worden heerlijk.
5. Help anderen
Wie anderen helpt, af en toe eens wat weggeeft, bouwt daarmee krediet op bij de ander. Voor wat hoort wat. Dat is een heel subtiel en vooral onbewust proces dat echt werkt.
6. Zoek draagvlak
Als we overal over moeten nadenken, dan zouden we ontzettend moe worden. Als het even kan volgen we dus de grote meute. Als iedereen hard wegrent voor iets wat jij niet ziet, dan ren je meestal mee dezelfde richting in. En dat is vaak heel verstandig. Zoek dus ook draagvlak voor je plannen. Als tijdens een werkoverleg een paar collega’s enthousiast reageren op jouw idee, dan heb je grote kans dat anderen dat gedrag automatisch gaan volgen.
7. Roddel, maar spreek geen kwaad
Wie af en toe bij de koffieautomaat of in het rookhok staat, die hoort weleens wat. Het uitwisselen van vertrouwelijke informatie versterkt de vertrouwensband en je leert de eigenaardigheden van collega’s kennen waar je (zie punt 1-3) handig op in kunt spelen. Hou het wel vriendelijk, forse kritiek op anderen werkt contraproductief omdat je gesprekspartner zich zal afvragen of je over hem/haar ook zo achter de rug om kwaad spreekt.
8. Zeg dankjewel
Wees expliciet en overdreven dankbaar voor de hulp en inzet van anderen. Een schouderklopje, een kleine beloning of een duidelijk gericht dankjewel doet wonderen. Zoals jij een bedankje fijn vindt, vinden anderen dat ook.
Met deze 8 principes wordt het leven op kantoor een stuk aangenamer en positiever zonder dat je je als een rat hoeft te gedragen. Probeer het maar eens.
Je leest het hele artikel hier online na.