Zet een luie collega op de werkvloer en de prestatie van de rest van de werknemers keldert al snel naar beneden, zo blijkt uit onderzoek. Voor de studie zetten de onderzoekers 158 studenten in groepen van vier à vijf en gaven ze hen een taak waar veel inspanning voor nodig was. Vervolgens legde elke deelnemer een persoonlijkheidstest af. Daaruit blijkt dat elk team met minstens een persoon met een egoïstische of luie persoonlijkheid slechter presteert in vergelijking met groepen met actieve en energieke leeftijdsgenoten. Onderzoeker Benjamin Walker heeft daarmee ontdenkt dat slechts één lui persoon het prestatieniveau van het hele team naar beneden haalt, waardoor ook nog eens de tevredenheid en werkplezier daalt. Werkgever kunnen beter mensen die lui zijn verwijderen uit het team en zo zijn werknemers beschermen, aldus de onderzoeker.
Kanttekeningen
Toch vallen er wel kanttekeningen bij deze conclusies te plaatsen. Volgens professor Michael Cavanagh moeten we oppassen om met de vinger te wijzen als er iets mis gaat. Individuen hebben weliswaar een impact op de prestaties van de hele groep, maar er spelen veel meer factoren een rol in de samenwerking binnen en resultaten van groepen. “Op één factor vertrouwen is een gevaarlijk spelletje, we moeten zien dat we op de werkvloer niet met de vinger gaan wijzen wanneer er iets mis loopt.” De vraag is ook waarom een collega zich ‘lui’ gedraagt en of daarop valt te sturen door die persoon werk te geven dat beter bij zijn capaciteiten past. Tot slot kan de groepsdynamiek maken dat één persoon zich buitengesloten voelt en daarmee slechter gaat presteren. Een rol voor de manager om achter de ware oorzaken te komen en daarop te sturen voordat hij een zondebok naar huis stuurt.
Heb of ben jij een luie collega? Wat denk jij?
Bron onderzoek: www.goedgevoel.be