Wie de betrokkenheid van medewerkers bij het werk of het bedrijf wil vergroten, doet er verstandig aan om al te rigide regeltjes en procedures de nek om te draaien en de managementstijl te versoepelen. Dat is het advies van Paul Thomas, wetenschapper aan de Universiteit van Glamorgan.
Het personeel moet meer vertrouwen krijgen en meer mogelijkheden voor eigen inbreng. Bedrijven die hun werknemers voor zichzelf laten denken en verantwoordelijkheid geven, oogsten meer succes. Maar dat vraagt wel wat van de managers. Zij zullen hun neiging tot controle moeten loslaten. En dat is moeilijk. De illusie van controle en macht is namelijk waar het management op draait. Niet dat die controle er ooit echt is geweest, medewerkers weten feilloos regeltjes en procedures te omzeilen of naar de eigen hand te zetten, maar op papier bestaat die wel degelijk.
Dat dat lastig is, blijkt ook uit een ander onderzoek van de Hay Group. Daaruit bleek dat tweederde van de managers zelf verantwoordelijk is voor een negatieve werksfeer die leidt tot weerzin en frustratie onder werknemers. Te rigide structuren, processen en procedures weerhouden werknemers ervan om zelf initiatief te nemen en zelf met oplossingen voor problemen te komen.
Zouden managers hun lessen hebben geleerd van de economische crisis en doet de vrije school hiermee zijn intrede in het bedrijfsleven? Er valt een wereld te winnen.
Geachte redactie,
In bovenstaand artikel heeft u het over een advies van Paul Thomas. Ik zou graag iets meer willen weten over zijn gedachtengoed, maar een zoektocht op internet bracht me niet veel verder. Zou u mij kunnen vertellen van welke artikelen en/of boeken u gebruikt heeft gemaakt voor dit berichtje? Even verderop heeft u het over een onderzoek van de Hay Group, maar ook daar vond ik op hun website niet wat ik zocht. Voor alle duidelijkheid: ik zoek artikelen/boeken die de ‘illusie van controle’ tot onderwerp hebben.
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw antwoord.
Met hartelijke groet,
Hendrik Kruit