Wat maakt jou succesvol? In je leven, in je werk, als persoon? En daarmee niet een onuitstaanbare verveeloor, maar likeable op hetzelfde moment. Dat leer ik je in deze bijdrage.
Ik deel met jou 9 verschillende tips. Geen lange teksten, maar simpel de tips die jouw positie in het leven en in het werk versterken. Die jou een aantrekkelijk en gewaardeerd persoon laten zijn en succesvol tegelijkertijd.
- Plak een label op je voorhoofd. Specialiseer je en focus op één werkgebied. Graag op een gebied waar je van nature al in geïnteresseerd bent en in aanleg ook vaardig. Weet je van heel veel zaken een beetje (generalist), of weet je van een beetje heel veel (expert)? De generalisten komen ver. De experts komen verder. Zorg dat mensen een label op je kunnen plakken. Jij bent degene bij wie je moet zijn voor [jouw onderwerp hier].
- Wees vindbaar en zichtbaar. Schrijf een boek, artikelen, onderhoud een specialistische website, maak online video’s. Zorg dat die er allemaal fantastisch uitzien (het oog wil ook wat) en goed vindbaar in de online zoekmachines. Als iemand zoekt op jouw naam of jouw thema, dan moeten bij de eerste vijf zoekresultaten jouw producties bovenaan staan.
- Wees uniek. Zorg voor het andere geluid en wees onderscheidend van ‘de rest’. Er is al genoeg eenheidsworst van mensen die elkaar napraten. Met een uniek geluid zorg je dat je herinnerd wordt.
- Pak een niche. Het is al zo druk op alle onderwerpen. Kies een niche, vindt daarvan weer de niche en daarbinnen nog eens de niche. Je markt wordt weliswaar kleiner, maar je concurrentie nog meer.
- Zeg nee. Tegen alles wat niet ligt binnen jouw expertise, wat niet jouw onderwerp is, waar iemand anders beter in is. Zeg alleen ja tegen de dingen die liggen binnen jouw expertise, wat jouw onderwerp is en waar jij de beste in bent. Dat garandeert een geweldig optreden. En één geweldig optreden is honderd keer waardevoller dan tien matige optredens. Welke denk je dat je publiek onthoudt?
- De verpakking telt. Dat geldt voor jezelf (weet hoe je je kleed, wees ook daarin onderscheidend en consistent), maar dat geldt zeker ook voor jouw producten en je boodschap.
- Zorg dat je publiek enthousiast is, maar jouw opdrachtgever extatisch. Er is er maar eentje die de rekening (of jouw salaris) betaalt. Houd je aan afspraken en lever meer en beter dan verwacht.
- Investeer in relaties. Zorg dat je een uitgebreid netwerk opbouwt en bijhoudt. Je weet nooit wanneer een contact van pas gaat komen. Sta open voor nieuwe contacten en investeer daar ook bewust in.
- Toon eigenaarschap. Heb je een baan of ben je ingehuurd? Wees dan gecommitteerd om te leveren. Jij bent eigenaar van de uitdagingen van je bedrijf of klant en neemt verantwoordelijkheid om te leveren. Ongevraagd, gewoon uit jezelf.
Negen simpele tips die het verschil maken tussen middelmatig en fantastisch. Hoe maak jij het verschil?
Deze weblog is geïnspireerd door: david newman