Vaak verwachten we van alles van elkaar, maar vergeten we om die verwachtingen expliciet naar elkaar uit te spreken. En dat is de bron van veel frustratie en misverstanden op de werkvloer.
Je kunt niets met verwachtingen zonder communicatie. Je moet dus verwachtingen bespreekbaar maken. Een stap die we maar al te snel overslaan omdat het toch ‘zo duidelijk als wat’ is wat er gedaan moet worden en wanneer. Toch blijkt keer op keer dat de ideeën over het werk bij verschillende mensen behoorlijk uiteen kunnen lopen. Zo weet Mark Rutte het ‘zo snel mogelijk’ uit de Referendumwet al meer dan een half jaar te rekken. De ‘verwachtingen’ bij de gemiddelde kiezer over wat zo snel mogelijk betekent is naar ik aanneem toch een andere. Zo zie je maar hoe beelden over een schijnbaar heldere passage uit een wet toch uiteen kunnen lopen en er dus misverstanden, frustratie en teleurstelling ontstaat.
Het is dus belangrijk dat je op gezette tijden op je werk verwachtingen expliciet bespreekbaar maakt. En dat is geen dingetje van vijf minuten tussendoor, nee, daar kun je gerust een uur voor uittrekken. Die tijd win je in de fase daarna ruimschoots weer terug. Helder maken wat je van elkaar verwacht en ook uitspreken of je de ‘verwachtingen’ van de ander wel waar kunt maken voorkomt misverstanden en zorgt dat je veel sneller kunt schakelen en meer voortgang kunt boeken op het werk.