Vijf manieren om je goed te voelen

De vijf manieren om je goed te voelen is een set van positieve activiteiten die is ontwikkeld om mensen te helpen op weg naar een gelukkiger leven. Geluk zit namelijk niet zo zeer in het denken, maar vooral in het doen. Natuurlijk zit ieder van ons in andere omstandigheden en hebben we allemaal onze voorkeuren en antipathieën. De vijf acties zijn breed genoeg beschreven om ze geschikt te laten zijn voor jouw (levens)stijl, zodat ze ook jou kunnen helpen bij het vinden van geluk, of minder hoogdravend, gewoon een goed gevoel. Probeer deze vijf manieren uit op het werk en in je dagelijkse leven. Zie hoe goed ze werken en laat vooral weten hoe ze jouw leven hebben veranderd.

Maak contact

Met de mensen om je heen. Met familie, vrienden, collega’s en buren. Thuis, werk, school, (sport)vereniging of in uw lokale gemeenschap. Deze contacten zijn de hoekstenen van je leven, dus investeer tijd en aandacht in de mensen om je heen. Kijk eens in je vriendenkring. Wie heb je al te lang niet meer gesproken? Pak die telefoon of begin met een whatsappje. Haal je vriendschappen aan en spreek vooral ook in ‘real life’ af met degenen die belangrijk voor je zijn. Het werken aan deze contacten verrijkt je leven iedere dag.

Beweeg

Ga wandelen of rennen. Ga naar buiten. De natuur in. Ga sporten, op de fiets, voetballen, tennissen, zwemmen. Speel een spel. Werk in de tuin. Ga dansen. Doe datgene waar jij je goed bij voelt. Het belangrijkste is dat je een fysieke activiteit ontdekt waaraan jij plezier beleefd en die past bij jouw levensstijl en jouw lichamelijke mogelijkheden. Doorbreek het ‘hangen op de bank’ en zorg dat je regelmatig in beweging komt.

Kijk en wees alert

Word weer nieuwsgierig en oplettend. Dat wat je als kind iedere dag al deed. Kijk weer eens onbevangen naar de wereld om je heen en zie al het moois om je heen. In je dagelijkse routine zie je vaak het ongewone of juist de schoonheid van het gewone niet meer. Dat begint er al mee om je blik niet naar beneden of vooruit te richten: kijk eens omhoog. Let op het ongewone, de veranderende seizoenen. Geniet van het moment. Of je nu op je werk bent, aan het lunchen of spreekt met vrienden. Wees je bewust van de wereld om je heen en wat je voelt. Reflecteren op je omgeving en (nieuwe) ervaring helpt je je omgeving meer te waarderen.

Doe nieuwe dingen

Probeer iets nieuws. Herontdek een oude interesse of hobby. Meld je aan voor een cursus. Begin aan die nieuwe voor jou onbekende klus op het werk. Repareer een fiets of je eigen auto. Leer een instrument bespelen of hoe je jouw favoriete eten kookt. Stel jezelf een uitdaging die net buiten je comfortzone valt. Doe nieuwe dingen die je zelfvertrouwen vergroten en je tevens plezier geven.

Geef

Doe iets leuks voor een vriend, of een vreemdeling. Bedank iemand, uitgebreid en oprecht. Ook een glimlach op jouw gezicht is een cadeautje voor degenen om je heen. Doe vrijwilligerswerk. Help een ander die hulp nodig heeft en geef ook anderen de kans om jou te helpen. Af en toe iets weggeven, iets fysieks of gewoon verbaal door een complimentje weg te geven, verspreid geluk voor jou en de ontvanger en maakt verbinding met de mensen om je heen.

 

Card-goedvoelen

Kopieer dit plaatje en print het uit op creditcardformaat. Zo heb je altijd een geheugensteuntje bij de hand.

Nou denk je wellicht, daar heb je weer zo’n lijstje. Maar als je goed hebt gelezen dan weet je dat dit lijstje wel heel dicht in de buurt van de kern komt. En het is nog wetenschappelijk verantwoord ook. Deze vijf acties zijn ontwikkeld door het ‘centre for well-being’ van het New Economics Foundation, een denktank voor de Britse regering. Probeer het eens uit en verrijk je werk en je leven.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Laat een reactie achter