Alweer de vierde challenge van dit jaar. We beginnen op 1 april, maar daarmee is deze challenge geen grap.
Cynisme, negativiteit, kritiek en ‘feedback’
De werkplek is vaak een broedplaats van cynisme, negativiteit, kritiek en ‘feedback’. Ook ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik in vergaderingen of in reactie op teksten die aan mij worden voorgelegd ‘positief kritisch’ uit de hoek kan komen. Degene die mijn reactie ontvangt ontgaat het ‘positieve’ nogaleens. Oftewel ik denk dat ik positief kritisch ben, maar de mensen om mij heen vinden mij vooral kritisch en misschien zelfs negatief kritisch.
Daar zijn trucjes voor. Zo herken je al snel de mensen die op cursus zijn geweest en hebben geleerd iedere reactie te beginnen met een positieve noot. Even een zinnetje over wat je goed vindt aan een proces, een tekst, een overleg. Dan krijg je iets in de trand van: “Wat ik waardeer is…” of “Ik vind het heel goed dat je dit punt aan de orde stelt…”of “Je hebt heel treffend weergegeven dat..” en ga zo maar door.
Dat lijkt heel fantastisch, maar op die positieve openingszin volgt dan vervolgens een bak kritiek waarbij het eerste compliment compleet verbleekt. Zoals “toch denk ik dat beter dit of dat” of “maar ik denk dat de oplossing toch in een andere richting moet worden gezocht” of “maar wat ik minder geslaagd vind is..”. En dan zijn dit nog heel positief geformuleerde zinnen. Het kan nog veel directer.
Yes man
Ik wil je uitdagen om, net als in de film ‘Yes man’ een maand lang alles positief tegemoet te treden. Nou raad ik je niet aan om op alles ja te zeggen, soms is Nee zeggen verstandiger dan Ja. Maar neem als uitgangspunt dat je alles positief tegemoet treedt en in beginsel bij alle vergadering, overleggen, reacties op stukken positief reageert. Alle kritiek of ‘verbeterpunten’ slik je de komende maanden in. Waarschijnlijk lukt je dat niet bij alles, maar als je het al in 50% van de gevallen voor elkaar krijgt heb je al een wereld gewonnen.
Ik daag je dus uit om een maand lang alleen maar positief te zijn en alle ‘feedback’ of kritiek, negativiteit en cynisme voor jezelf te houden. Dat lijkt heel simpel, maar je zult merken hoe vaak je ongemerkt er toch iets uitflapt. Wanneer je hier actief mee aan de slag gaat zul je ook merken hoeveel negatieve reacties er door anderen tijdens overleggen en in mails worden gemaakt. Je zult ook merken dat je omgeving veel positiever op jou gaat reageren wanneer jij het goede voorbeeld geeft.
Sfeer en effectiviteit
Makkelijk gaat het niet worden, maar ik beloof je dat als je deze werkplezier challenge aangaat de sfeer op het werk aanmerkelijk vooruitgaat, en dat je ook nog eens veel effectiever bent. Positiviteit betaalt zich namelijk terug en je zult merken dat al die ‘feedback’ die je normaal geeft helemaal niet zoveel effect heeft (vaak zelfs contraproductief blijkt te zijn) en dat door dat voor je te houden er echt niets ‘mis’ gaat. Probeer het maar eens uit. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Zeker een belangrijk mechanisme om je te focussen op het positieve.
Maar zolang er daarnaast geen ruimte en aandacht is voor het geleden verlies (want waardoor ontstaat cynisme en negativiteit?) en zolang er geen ruimte wordt genomen om te mogen rouwen en betekenis te mogen geven aan het geleden verlies blijft het focussen op het positieve toch echt een ’trucje’.
Ik denk dat pendelen tussen enerzijds bewust ‘bezig zijn met herstel’ en anderzijds bewust ‘bezig zijn met verlies’ het meeste oplevert. Waarbij opgemerkt moet worden dat dit duale proces wel zoveel mogelijk in balans moet worden volbracht. Dat is ook zeker geen makkelijk, maar wel een rechtvaardig proces.