Evenwicht

Ik had de afgelopen week het genoegen weer een paar dagen op cursus te mogen. En dat bedoel ik niet cynisch. Ik vind cursussen en trainingen heerlijk. Elk moment dat je jezelf kunt ontwikkelen, nieuwe kennis, nieuwe technieken, nieuwe werkwijzen kunt leren moet je met beide handen aangrijpen. Daarbij heb ik het motto ‘hoe gekker hoe beter’. Want het is heel simpel, als je steeds hetzelfde doet wat je altijd al deed, zul je ook altijd hetzelfde resultaat boeken als je altijd al deed. Juist door uit je comfortzone te treden, door echt nieuwe dingen te leren verrijk je je repertoire en kom je tot nieuwe inzichten en wordt je simpelweg beter in je werk en een beter persoon.

Dat heeft in de afgelopen jaren al tot heel leuke dingen geleid. Zo heb ik een aantal jaren geleden als buitengewoon rationeel en zakelijk persoon een dikke eik staan knuffelen. Iets wat totaal niet bij mij past maar waar ik met veel plezier over vertel en ik iedereen toch kan aanraden. Zet die schroom opzij en ‘hug’ een boom. Ik heb niet vaak zo’n lol gehad. Voor, tijdens en na. Maar wat voor les haal je daar dan uit? Nou voor mij betekende dat het volgende: dat ik ook op mijn werk wel eens vreemde opdrachten wil ‘omarmen’. Net die opdrachten die niet bij mij passen. En die blijken dan heel leuke resultaten te hebben. Zo heeft die ene ervaring toch invloed op mijn werk.

Maar niet alle ervaringen zijn een succes. Zo mochten we de afgelopen dagen proeven aan yoga. Iets waar heel veel mensen heel veel baat bij hebben, rust bij vinden en ik geloof graag dat het helpt tegen stress en om je hoofd leeg te maken. Vanuit die gedachte heb ik ook meegedaan aan de yoga-oefeningen. In mijn geval tevergeefs. Ik wil yoga hier niet afdoen als onzin. Deze ene ervaring was niet de juiste. Een lerares die aan een stuk door bleef praten met de ene ‘wijsheid’ na de andere ‘wijsheid’. ‘Super brain yoga’ waarbij je met gekruiste armen je oorlellen vastpakt en dan door je hurken moet zakken, de ‘omgekeerde hond’, de ‘hartmeditatie’ ik heb het allemaal meegedaan. Maar bij de ‘adelaar’ ben ik afgehaakt. De houding waarbij je evenwicht moet zien te vinden door één voet op te trekken en op één been te blijven staan met je ogen dicht. Ongetwijfeld een houding die je met wat oefening onder de knie kunt krijgen. Maar bij de uitleg raakte ik het kwijt. Een mens is niet bedoeld om op één been te staan. Als dat de bedoeling was geweest waren we wel flamingo of ooievaar geworden. Bij iedere management en presentatiecursus leer je dan ook om ferm met beide voeten op de vloer te gaan staan. Dat geeft evenwicht en balans.

Volgende week dus weer met twee voetjes op de vloer aan de slag. Tijdens de week van de werkstress. Wil je toch wat no-nonsense yoga oefeningen voor op het werk? Dan kun je hiermee misschien wel aan de slag. Voel je je een beetje raar bij het doen van deze oefeningen? Dan is de WC een ideale plek om even uit het zicht jezelf te stretchen en tot rust te komen.

Ademhaling

Ga rechtop zitten en adem in 4 tellen langzaam in. Houd je adem 4 tellen vast en adem 4 tellen langzaam uit door je neus. Doe dit 10 keer achter elkaar.

Spanning in de nek

Ga rechtop zitten en recht je rug. Kijk recht naar voren. Houd je met je rechterhand vast aan de rand van de zitting van je stoel. Leun naar links en breng op een uitademing je linker oor naar je linker schouder zodat de rechterkant van de nek zich helemaal stretcht. Adem vervolgens uit en laat je linker arm zwaar worden. Doe ditzelfde aan de andere kant.

Zittende Tadasana

Ga rechtop zitten en recht je rug. Doe de vingers van je handen in elkaar en breng je armen boven je hoofd. Je handpalmen wijzen naar het plafond. Adem in en maak beide zijden van je bovenlichaam even lang. Adem vervolgens uit en leun naar rechts terwijl de linkerkant van je lichaam zich stretcht. Adem weer in en kom terug naar het midden. Adem uit en doe dan hetzelfde naar links.

Je ogen rust geven

Ga rechtop zitten en recht je rug. Wrijf je handpalmen snel langs elkaar zodat ze warm worden. Sluit je ogen en duw de muis van je duimen zachtjes tegen je oogleden. Voel je ogen ontspannen onder de warmte van je handen. Blijf gedurende 3 lange, diepe ademhalingen (zie boven) zo zitten.

Staande achteroverbuiging

Ga rechtop staan en plaats je vingertoppen op het bureau. Kantel je bekken en duw met je heupen tegen het bureau. Duw de vingertoppen in het bureau en lift bij de inademing je borst omhoog. Zo creëer je ruimte in je onderrug. Laat vervolgens je schouders zakken. Voel dat je borst zich breed maakt. Duw de vingers weer in het bureau en druk je heupen weg van het bureau. Herhaal dit 2 of 3 keer.

Staande vooroverbuiging

Nadat je uit de staande achteroverbuiging bent gekomen, loop je met je voeten weg van het bureau totdat je armen horizontaal zijn. Houd je nek lang en kijk naar de vloer. Maak je armen en  wervelkolom lang en duw je heupen weg van je hoofd. Kantel je staartbeentje naar het plafond zodat je rug licht hol wordt. Dit geeft stretch in je rug en de achterkant van je benen.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Laat een reactie achter