Als medewerker, manager, directeur, bestuursvoorzitter ben je een groot deel van je leven in touw voor een onderneming. Een vaak anonieme entiteit in handen van anonieme aandeelhouders, geleid door onbenaderbare president-directeuren en raden van bestuur. En na drie overnames ben je toch echt het zicht kwijtgeraakt op wie er nu weer aan de touwtjes trekt.
Was het maar zo simpel dat je verantwoordelijk was voor je eigen werk, je eigen omzet. Een beetje als zelfstandig ondernemer of klein familiebedrijfje. Een bedrijfje waar je ziet wat jouw bijdrage aan het geheel is. Hoe jouw werk uitmondt in omzet, winst, jouw salaris. Het is niet moeilijk om dan jouw motivatie te vinden en te behouden.
Hoe anders is dat in een grote anonieme organisatie waarin jij een klein radertje in een groter geheel bent. Waar verschillende afdelingen niet alleen samenwerken aan een gezamenlijk bedrijfsresultaat, maar elkaar ook beconcurreren en zelfs ronduit dwars zitten. Waar je het idee hebt niet meer dan een nummer te zijn die bij de eerstvolgende reorganisatie de deur wordt gewezen. Daar waar je onzichtbaar dreigt te worden, zelfs zo onzichtbaar dat je de indruk krijgt dat het niet uitmaakt of je daadwerkelijk iets doet tijdens je werkdag of niet.
Helaas zullen veel mensen zich eerder in de tweede omschrijving herkennen dan in de eerste. En dat is zonde. Want je kunt hiermee ook de vader van de gedachte zijn. Je roept je eigen onheil over jezelf af. Terwijl het eenvoudig anders kan.
En dat begint bij verantwoordelijkheid nemen voor jezelf. Ben je tevreden met een anoniem bestaan binnen een groot bedrijf waarin je werk er eigenlijk niet toe doet, waar je geen carrière wilt maken, je in de anonimiteit schuil kunt houden? Dat mag. Maar heb je wel ambitie, wil je wel een zichtbare bijdrage leveren aan de onderneming, wil je wel carrière maken, wil je wel een zekerder positie opbouwen binnen de onderneming, dan zul je zelf actie moeten ondernemen. Jouw handelen is niet alleen in je eigen belang, maar juist ook in het belang van de onderneming. Zonder ambitieuze mensen die het voortouw willen nemen, die lef tonen, (interne) barrières durven te doorbreken, is een onderneming ten dode opgeschreven.
Maak je dus zichtbaar! Meld je aan voor het inloopspreekuur bij de president-directeur. Zelfs als dat spreekuur niet bestaat, meld je je er toch met zoveel woorden voor aan. Dikke kans dat je ten minste een paar minuten van hem krijgt. Presenteer daar je ideeën voor een eigen project, ontwikkelkansen voor de onderneming of een probleemschets in de huidige organisatie met de meest logische oplossing daarvoor. Bouw aan je netwerk binnen de onderneming, maar ook daarbuiten. Doe je werk voorbeeldig en treedt daar ook mee naar buiten. Laat zien dat jij verantwoordelijk bent voor een bepaald product. Verras mensen met een aardige attentie en geef veel complimenten, vooral ook aan de top van de organisatie (dat zijn tenslotte ook maar mensen). Zoek naar winstmogelijkheden, nieuwe markten, nieuwe producten maar ook manieren om de kosten terug te dringen. Allemaal zaken waar je zelf belang bij hebt, maar die de organisatie ook nog eens ten goede komen.
Durf jij initiatief te nemen in een anonieme organisatie? Durf jij bij de grote baas binnen te stappen en wat ga je dan tegen hem zeggen? Durf jij boven jezelf en de organisatiestructuur uit te stijgen en jezelf in de kijker te plaatsen? Doen!