25 manieren om jezelf te onderscheiden

Eerder berichtte ik over de kracht van uniciteit. Wie zich onderscheidt valt op en dat is (meestal) bijzonder waardevol voor jouw ‘marktwaarde’. Maar niet iedereen weet hoe hij moet opvallen op een productieve manier. Daarom voeg ik hier de verkorte vrije vertaling van het werkje van Rajesh Setty in, die 25 manieren heeft beschreven om jezelf te onderscheiden.

1. Doe je best alsof het voor jezelf is

Werk je voor een ander, dan is de verleiding soms aanwezig dat je de kantjes ervan af loopt. Om even de makkelijke weg te kiezen. Maar je baas en klanten merken dat op den duur beslist. Doe je je werk echter alsof je je product voor jezelf maakt, je je uiterste best doet om het beste ervan te maken, de beste deal te sluiten, dan zal je baas en klanten het ook merken. En alleen daarmee onderscheid je je al van de rest.

2. Doe je dagelijkse werk met passie

Wat jij kunt, kunnen honderden anderen ook. Laat die boodschap maar eens bezinken. Voor jou honderden anderen gaat dus letterlijk op. Waarom kiest jouw baas of de klant voor jou? Als jij hetzelfde werk aflevert, maar dan met passie en enthousiasme, dan straalt dat af op jouw product, maar ook op jouw baas en klanten. En daarvoor komen ze terug en bevelen ze je aan bij anderen.

3. Bouw aan sterke relaties

En dat doe je door vertrouwen. Dat kost veel tijd, maar je bent het in no time ook weer kwijt. Het gaat hier dus om lange termijn relaties, waarin door jou en de ander veel (tijd) is geïnvesteerd. Die relaties betalen zich uit in mensen waarop je kunt terugvallen en mensen die wat voor je over hebben. We proberen vaak relaties aan te knopen met mensen die meer macht hebben dan wij. Maar waarom niet langjarig investeren in mensen die op gelijk niveau staan of zelfs nog in de kinderschoenen staan. Niet alleen levert dat direct veel op, maar anderen kunnen ook groeien en misschien zelfs sneller dan jij. Wie in die personen heeft geïnvesteerd profiteert mee van hun succes.

4. Droom groot

Wat is jouw droom? Is die groot of klein? Wil je meer gelukkig zijn of financieel onafhankelijk worden of heb je een heel klein droompje. De tip: als je dan toch een droom hebt, droom dan groots. Grootse dromen leidt tot grootse daden en brengt je verder.

5. Creëer de juiste verwachtingen

Een simpele tip die je altijd en overal kunt toepassen. Beloof minder dan je kunt leveren (maar ruim genoeg om de ander tevreden te stellen) en lever vervolgens meer dan je hebt beloofd. Mis geen deadlines en kom je afspraken na.

6. Vraag om hulp

De meesten van ons hebben schroom om om hulp te vragen. Maar wat zou jij doen als iemand jou direct om hulp vraagt? En hoe zou je je daarbij voelen? Jij kunt iemand anders de kans bieden om hulp te bieden en zich daar goed over te voelen. Vraag dus gewoon om hulp of raad als je die kunt gebruiken.

7. Vier kleine overwinningen

Vier jij slechts de grote successen en hoe vaak komt dat voor? En hoe vaak ben je overstuur omdat een kleinigheid tegenzit? Klopt die balans. Meestal hebben we een groot succes nodig om dat te vieren, terwijl het kleinste dingetje ons van ons stuk kan brengen. Vier dus ook die kleine successen met een klein feestje.

8. Zet een hoge standaard

Wie voor zichzelf een hoge standaard stelt, hoger dan iemand anders aan hem zou stellen, bereikt grote hoogten. Met goed alleen kom je er niet, jouw werk zal uitstekend moeten zijn. Probeer het eens met je volgende e-mail die je gaat versturen. Wat voor indruk maakt die op de ontvanger en hoe kun je die e-mail naar een hoger niveau brengen. Hoe kun je met enkele simpele woorden de kwaliteit van je e-mail en wat dat bij de ontvanger teweeg brengt verhogen? Misschien is het dat beetje extra tijd wel waard

9. Ken je (kern)waarden

Waar sta je voor? We hebben allemaal een set waarden en normen. Waarden zijn in de basis diep gewortelde overtuigingen over wat belangrijk voor ons is. Het is belangrijk dat we die waarden kennen (die overigens in de tijd kunnen verschuiven). Er is geen ‘juiste’ set van waarden. De jouwe zijn de mijne niet, maar daarmee is de een niet beter of belangrijker dan de andere. Ken je waarden en handel ernaar.

10. Gebruik de juiste netwerken

Sluit je aan bij verenigingen, netwerken en businessclubs die voor jou waardevol kunnen zijn. Zoek die netwerken die voor jou en je werk een niveau hoger kunnen brengen. Focus niet alleen op virtuele netwerken (zoals LinkedIn) maar investeer vooral ook in ‘echte’ contacten.

11. Help anderen zichzelf te helpen

“Geef een man een vis en hij heeft een dag te eten. Leer hem hoe te vissen en je geeft hem eten voor een leven lang”. Mensen zijn blij als je hun probleem oplost, maar ze zullen enthousiast zijn wanneer je ze leert hoe ze zichzelf kunnen helpen. Enige twijfel die je mogelijk hebt is dat wanneer je alles deelt en jouw collega’s en klanten alles zelf kunnen op een gegeven moment niemand meer bij jou komt. Zou (kennis) delen jou overbodig maken? Het antwoord is het tegendeel, maar dat mag je zelf ervaren.

12. Lees

De meeste succesvolle mensen lezen enorm veel. Dit terwijl de gemiddelde manager 0,75 managementboeken leest in vijf jaar! Dit terwijl er zoveel te lezen en te leren valt. Wie de juiste boeken leest, kan van die kennis veel direct toepassen in het leven en op het werk. Stel jezelf een doel, bijvoorbeeld 12 boeken in één jaar. Kies de boeken voor het komende jaar zorgvuldig. Vraag mensen tegen wie je opkijkt welke boeken voor hen van betekenis zijn geweest. Dat geeft inspiratie en is ook nog eens leuke gespreksstof.

13. Plan op resultaten

Elke dag is er zoveel te doen. Maar als we dan naar de afgelopen week kijken, dan hebben velen een probleem om die dingen te benoemen die ze echt hebben bereikt. De oorzaak: planning op activiteiten in plaats van op resultaten. We verzetten een hoop werk en overleggen veel in een week, maar als dat niet tot resultaten leidt, dan hebben we echt een probleem. Oplossing: plan op resultaten. Wat wil jij deze week bereiken? Je hoeft niet alles zo te plannen, als je maar één tot vijf resultaten kunt benoemen, waar je vervolgens ook echt op stuurt.

14. Denk op de lange termijn

Als je een kind vraagt wat hij heeft gedaan, dan beantwoord hij dat met de laatste activiteit die hij heeft gedaan “een tekening gemaakt”. De tijd horizon van kinderen is erg kort. Als we opgroeien wordt die horizon voor de meeste mensen helaas niet veel langer. We kunnen ons onderscheiden door de verleiding van korte-termijn-denken te weerstaan. De volgende keer dat iemand jou vraagt wat je aan het doen bent, beantwoord die vraag dan in termen van jouw ‘lifetime’. Wat doe jij met je leven en hoe past wat jij nu aan het doen bent in dat grote plaatje. Dat je daar vooraf over moet nadenken spreekt vanzelf.

15. Omarm onzekerheid

Het leven zou erg saai zijn als elke stap die we zetten zeker zou zijn. Er zijn veel onzekerheden, maar velen kunnen daar minder goed mee omgaan. Sterker, veel van ons raken in paniek van onzekerheid. Als iemand iets niet weet, is het moeilijk om dat toe te geven. Heb jij de moed om toe te geven dat je iets niet weet? Probeer in een situatie van onzekerheid dat gewoon eens toe te geven en te kijken wat er gebeurd. Je zult zien dat nieuwe ideeen zich aandienen en de oplossing in een andere richting gevonden zal worden dan normaal.

16. Stel de juiste vragen

De juiste vraag op het juiste moment kan de richting van ons leven veranderen. Als we met ons leven of werk niet in de richting gaan van de doelen die we ons hebben gesteld (zie tip 14), dan kan één van de problemen zijn dat we ons de verkeerde vragen stellen. Dan wordt het tijd die vragen positief te ‘reframen’. Een voorbeeld: “Waarom overkomt mij dit nou?” kun je omzetten in: “Wat kan ik hiervan leren?”. Of: “Waarom begrijpt mijn baas/partner mij niet?” kun je omzetten in: “Hoe kan ik zo communiceren zodat mijn baas/partner mij kan begrijpen?”.

17. Gebruik een coach

Coaches zijn geweldig om tot de kern van jouw vragen en problemen door te dringen door jou de juiste vragen te stellen. Coaches hebben geen belang of agenda in de relatie naar jou toe (behalve de rekening die ze sturen), wat garandeert dat alle aandacht en energie jouw kant op gaat. In iedere andere relatie zijn er meer belangen en agenda’s in het spel. Gebruik dus een coach.

18. Doe ertoe

Hoe vaak bleef jij doorspreken tegen iemand over iets wat niet relevant was voor die persoon? Als wat wij vertellen niet relevant is voor de ander, schakelen die anderen zich uit en komt jouw boodschap niet aan. Relevantie is de sleutel om jouw vriendelijkheidsfactor te verhogen. Pas je boodschap dus steeds aan aan de persoon aan wie je die boodschap wil overbrengen. Waardoor wordt dat relevant voor hem? Hoe je dat doet? Door echt geïnteresseerd te zijn in die ander en zijn passies en drives te leren kennen. Door eerst te luisteren en vervolgens jouw boodschap binnen hett frame van de ander te brengen.

19. Als je valt, sta dan snel weer op

Soms win je, soms verlies je. Dat hoort er allemaal bij. Hoe slim je ook bent, soms gaat er gewoon iets mis. Hoe snel je weer opkrabbelt bepaalt of jij je van anderen onderscheid. Falen is vaak het probleem niet. Hoe je daarmee omgaat (of je daarvan leert) wel. Blijf je hangen in je ongeluk of doe je er iets mee. Neem het initiatief, ook als het tegenzit.

20. Geef leiding aan een vrijwilligersproject

Leiden is meer dan manager zijn. Iedereen kan initiatief (en daarmee de leiding) nemen, in welke functie je ook zit. Wil je je toch bekwamen in het leiding geven aan andere mensen, dan kun je oefenen in een vrijwilligersproject. Voordeel is dat niemand van de teamleden werkt voor het geld, iedere deelnemer kan op ieder moment uitstappen, iedere deelnemer doet al extra zijn best en ieder teamlid kan zijn tijd aan andere zaken besteden dan dit project. Het komt er dus op aan om een groep gedreven mensen tevreden te houden en de teamspirit hoog te houden. Een waardevolle leerschool voor het ‘echte werk’.

21. Vind evenwicht tussen innoveren en continue verbetering

Iedereen weet dat wij grootse veranderingen teweeg wil brengen moet innoveren. Als je dat stapje voor stapje doet, zal het weinig aandacht krijgen. Kijk naar alle projecten die nu in jouw werk en leven spelen. Kun je ze labelen als innovatief of als (continue) verbetering van iets bestaands? Als er geen innovaties tussen zitten, dan heb je een probleem. Als er geen vroegere innovaties zijn die onder permanente verbetering vallen, dan heb je ook een probleem. De schoonheid zit in het vinden van de balans tussen innovatie en continue verbetering.

22. Leer verkopen

Als je denkt dat jij niet in de verkoop zit en deze technieken niet hoeft te kennen, dan heb je het mis. Iedereen is de hele dag van alles aan het verkopen, vooral je eigen mening of visie. Hoe ‘verkoop’ je jouw idee aan je baas, een collega of een klant? Leer de basisprincipes van het verkopen. Zoek op google en je vindt ze in overvloed.

23. leer systeemdenken

Systeemdenken is in essentie het begrijpen van het systeem als geheel en de wederzijdse interactie van de onderliggende onderdelen in dat systeem. Het effect van het veranderen van één van die onderliggende onderdelen op het hele systeem moet worden begrepen. Teamleden (en jijzelf) zullen zich verantwoordelijker gedragen wanneer ze inzicht hebben in hoe hun taak invloed heeft op dat van anderen en het eindresultaat.

24. Niets is gratis

Denk goed na voordat je iets aanneemt dat ‘gratis’ is. Alles heeft een prijs. Of jij die prijs moet betalen en of dat die uit iets anders dan geld bestaat, dat hangt ervan af. Zelfs een vriendendienst vraagt uiteindelijk om een tegenprestatie. Ik geef deze informatie ‘gratis’ weg, maar het heeft wel degelijk een prijs. Die bestaat voor mij uit publiciteit en aandacht en hoef jij niet te betalen. Voor andere dingen wordt echt een tegenprestatie verwacht, in welke vorm dan ook. Voordat je iets aanneemt dat gratis is, bedenk dan welke tegenprestatie van jou wordt verwacht en of dat het je waard is.

25. Beïnvloed de beïnvloeders

Steeds wanneer we ons punt willen maken hebben we de neiging ons te richten op de besluitnemers. Op “de baas”. Dit werkt op veel momenten prima, maar een andere, soms betere, manier is om je te richten op de beïnvloeders in de groep. Wie behoort tot de groep van naaste adviseurs van de besluitnemers. Waarom leg je jouw ideeën niet bij hen in de week. Dikke kans dat jouw idee een flink hogere slagingskans heeft dan wanneer je dat niet doet.

“Zijn dit nou de 25 manieren om jezelf te onderscheiden? Dat kan toch iedereen!” zul je misschien denken. Ja, dat is zo. Punt is alleen dat lang niet iedereen zich aan deze vanzelfsprekendheden houdt. Dus met deze simpele dingen kun jij je onderscheiden en stijg je uit boven de massa. Waarom zou je het laten? Veel succes.

Wie geïnteresseerd is in het volledige Engelstalige manifest van Rajesh Setty, kan dat hier gratis downloaden. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *