Werkplezier challenge

Het nieuwe jaar komt rap dichterbij. En na een jaar van corona-ellende, een lopende lock-down maar wel een vaccin in aantocht, lijkt de zon binnenkort weer te gaan schijnen. Daarom is het des te meer tijd voor goede voornemens en nieuwe uitdagingen. Nu hebben de meeste goede voornemens de nare gewoonte om in de eerste twee weken al te sneuvelen. Dus gaan we het in 2021 praktisch en haalbaar aanpakken.

Ook komend jaar ga ik je via deze weblog een aantal werkplezierchallenges voorleggen. Uitdagingen die je werk (en mogelijke je leven) zullen gaan veranderen. Dat klinkt hoogdravend, maar de uitdagingen zijn zo makkelijk en haalbaar, dat ze ook voor jou gaan werken. Als jij de uitdaging aangaat tenminste.

Challenge 1

We beginnen over een weekje, 1 januari, met de eerste uit de reeks. Wie weet lees je deze challenge pas in de eerste werkweek van januari of pas later in het jaar. Dat maakt niet uit. Pak hem op als jij daar klaar voor bent.

Bekijk onderstaand filmpje van Matt Cutts waarin hij zijn concept uitlegt van de 30-dagen challenge.

30 dagen werkplezier

Als je nu deze pep-talk gezien hebt. Wat zou jij in je gedrag kunnen veranderen, in je doen en laten, dat jouw werkplezier zou kunnen verbeteren? Dat kan van alles zijn. Ga je 30 dagen net als Matt op de fiets naar het werk? Ga je 30 dagen lang iedere ochtend al je collega’s uitgebreid begroeten als je binnenkomt (of via de zoom)? Ga je nu eindelijk eens werk maken van clean-desk, 30 dagen lang? Ga je 30 dagen lang voor al je collega’s koffie halen of nu eens echt uitgebreid de tijd nemen om dagelijks een sociaal praatje te maken (waar je normaal door de werkdruk niet aan toekomt)? Voor de thuiswerkers maak je er misschien een gewoonte van om iedere dag tenminste met één collega een virtueel koffiemoment in te plannen en bij te kletsen.

Pak iets simpels en haalbaars, maar wel iets dat merkbaar verschil maakt in de manier waarop jij jouw werk beleeft. Doe dat 30 dagen lang en ervaar het effect. Het mooie is, na die 30 dagen kan je nieuwe gedrag inmiddels redelijk ingesleten zijn geraakt en een nieuwe gewoonte geworden (alhoewel daar volgens de wetenschap gemiddeld 60 dagen voor nodig is, maar met 30 dagen ben je ver op weg). En na die eerste 30 dagen kun je mogelijk ook weer een volgende uitdaging voor 30 dagen oppakken. En zo verander je met kleine stapjes ingesleten patronen op je werk.

Excuus

Als ik dan naar mijn eigen agenda kijk kan ik honderd excuses bedenken waarom dit niet gaat werken. Na anderhalve week verlof en het werk dat in januari gedaan moet worden komt er van zo’n challenge natuurlijk helemaal niets terecht. En dat klopt!

Dat is ook de reden dat er van al die goede voornemens zo weinig terecht komt. We worden binnen no-time weer in beslag genomen door de werkdruk en vaste gewoontes van het werk. Het besef dat dat gaat gebeuren is de eerste stap om niet in die val te trappen. Reserveer dus vanaf nu voor de komende 30 dagen vijf minuten in je agenda (met zo´n irritant pop-upje) waarin je jezelf herinnert aan jouw challenge en checkt of je nog steeds voor jouw doelstelling gaat.

Jouw challenge

Ik ben erg benieuwd naar jouw challenge. Ik heb er voor het komende jaar meerdere die ik niet eens allemaal met jullie kan delen. Voor de komende dertig dagen heb ik de uitdaging om geen kritiek te geven, maar uitsluitend positief te reageren. Een hele uitdaging omdat ik nogal eens de neiging heb om ‘feedback’ te geven zeg maar. 30 dagen lang alleen maar complimentjes, ‘goed gedaans’, zonder verbetertips of andere (verhulde) kritiek. En juist in deze tijden van virtueel en op afstand samenwerken is het expliciet tonen van waardering misschien wel belangrijker dan ooit. Spannend, maar ik ga de challenge aan. En daarnaast ga ik natuurlijk de volgende uitdaging voor jullie schrijven, werk ik aan een nieuw boek dat voor de zomer af moet zijn en zitten er een aantal andere bijzondere projecten in de pijplijn.

Laat jouw uitdaging achter in de comments onder dit bericht.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.