Misschien lees je deze blog wel vanaf je werkplek, misschien ook gewoon thuis. Maar toch gaat de vraag die ik je stel niet over kantoortijden of thuiswerk. Nee, de vraag die ik je stel gaat over je mentale toestand op het werk.
Druk, druk, druk
Je bent er misschien wel fysiek, maar ben je er ook mentaal, met je koppie, bij? Want dat schijnt een steeds groter probleem te worden voor werkgevers en werknemers. Het heeft in de eerste plaats te maken met de eisen van deze tijd. We multitasken er een eind op los, hebben het druk op het werk maar misschien nog wel drukker privé. Want naast een tof gezinsleven, moeten we ook regelmatig sporten, socializen met vrienden, wat vrijwilligerswerk doen, de kinderen naar diverse sporten en hobby’s vervoeren, naar het theater en noem maar op. Onze agenda’s puilen uit met afspraken. Niet alleen tussen 9 en 5, maar juist ook buiten die uren. En dan schiet de concentratie op het werk er wel eens bij in. De batterij moet tenslotte ooit eens worden opgeladen. En als dat privé niet meer lukt, dan doen we maar een mentaal slaapje achter het bureau, toch. Of overkomt het jou nooit dat je met je gedachten heel ergens anders bent dan binnen die vier muren van jouw kantoor? En dan hebben we het hier nog over de ‘onschuldige variant’.
Loyaliteit
Want er is nog een tweede reden waarom we soms (of heel vaak) wat minder aanwezig zijn op het werk. En dat heeft alles te maken met de crisistijd. De loyaliteit van veel medewerkers laat namelijk te wensen over. Uit onderzoek blijkt dat het percentage niet betrokken medewerkers sinds de crisis met 23 procent is toegenomen. Die mensen willen vaak nog wel een andere baan, maar kunnen die even niet vinden omdat er simpelweg geen andere geschikte banen zijn. En dan zit je ineens als ongemotiveerde medewerker je tijd vol te maken met het afstruinen van het internet, je bureau met stapels papier, het over de gang hobbelen met een indrukwekkend ogende map, een ongestoord dutje op het toilet. Dat gaat in middelgrote en grotere ondernemingen opvallend vaak goed omdat de werkgever je onderpresteren meestal helemaal niet in de gaten heeft.
Maar problematisch is het wel. Want die ongemotiveerde medewerkers zijn minder productief en zorgen vaak ongemerkt voor een negatievere werksfeer, wat weer zijn weerslag heeft op de wel gemotiveerde medewerkers.
Nieuwe energie
Wat kun je als werkgever daaraan doen. Om te beginnen voeling houden met de werkvloer. Veel van het management heeft geen idee wat zich daar afspeelt. Die is bezig zijn eigen hachje te redden en de afdeling door de volgende reorganisatie heen aan het loodsen. Maar naast overleven moet een bedrijf juist ook leven. Wat is je strategie, hoe wordt je groot, wat wordt je nieuwe product of afzetmarkt, wat zijn je positief geformuleerde doelen? En hoe ga je die overbrengen aan de organisatie en de individuele medewerkers. Een bedrijf dat energie en ambitie toont, krijgt de bijbehorende medewerkers. Dus wil je je zittende personeel extra motiveren, zorg dan voor een goede werksfeer, weet wat er speelt en bovenal, toon ambitie en energie.